Przekładnia kątowa – działanie i budowa
- 788 Views
- Adam Koziej
- 24 sierpnia 2021
- Budownictwo
Przekładnia jest niezbędna dla poprawnego działania sprzętów wyposażonych w silnik i odbiornik mocy. Rolą tego mechanizmu jest przenoszenie energii wyprodukowanej przez silnik do innych układów w maszynie, pojeździe itd. Przekładnia kątowa ma budowę zębatą, a jej głównym zadaniem jest dostosowywanie obrotów silnika do potrzeb odbiornika mocy. Dzięki temu zabiegowi praca całego mechanizmu może przebiegać sprawnie i bez zaburzeń.
Budowa przekładni kątowej jest schematyczna, dlatego z łatwością uda nam się zaprezentować ją w niniejszym artykule. Generalnie jest to instrument złożony z trzech części – wieńca, tarczy oraz piasty. Wymienione elementy połączone są w monolityczną całość, wykonywaną z tego samego materiału. Na zewnątrz przekładnia kątowa posiada ponacinany wieniec, który nadaje jej zębatej formy. Łączy się on z piastą za pomocą tarczy. Wspomniana powyżej piasta jest natomiast niezbędna do osadzenia koła na wale. Dzięki niej siła może być przenoszona z wału na koło.
Przekładnia kątowa – którą wybrać?
Obecnie wiele firm o profilu motoryzacyjnym posiada w swojej ofercie przekładnie kątowe. Więksi producenci na rynku europejskim, odpowiadając na potrzeby klientów, sprzedają ten typ mechanizmu nawet w dziewięciu rozmiarach. Bogaty wachlarz możliwości zakłada liczne konfiguracje montażu, zastosowanie niestandardowych przełożeń czy też dostosowania konstrukcji do specyficznych potrzeb kupującego.
Decydując się na zakup sprzętu, uwagę musimy zwrócić przede wszystkim na to, czy wybrana przez nas przekładnia kątowa nadaje się do montażu przy silniku, jakim dysponujemy. Ponadto warto także sprawdzić, czy produkt spełnia nasze oczekiwania pod kątem wydajności oraz poziomu głośności. Pamiętajmy również, iż na rynku dostępne są przekładnie wykonane z różnego typu materiałów. W zależności od celu, do którego chcemy wykorzystać mechanizm możemy zdecydować się na opcję wyprodukowaną z niższej jakości tworzywa, lub materiału do zadań specjalnych, czyli odpornej na korozję stali nierdzewnej.